الباب الضيق


كلانا يريد الخروج من الباب الضيق
ولكن ترى ..هل نستطيع .. !؟

21 comments:

Misho said...

fein el bab el dayek da? ana shayfo wase3, bas 7ad yefta7 el bab :)

Misho said...

مساء الخيررر

Misho said...

بس بجرب أكتب عربى

micheal said...

أتمني أن تفتح جميع الابواب امامك.., تحياتي لكي علي المدونه الجديده..بس عايز أعرف أنتي خلاص حتقفلي المدونه التانيه؟
علي العموم ححط لينك المدونه الجديده عندي برضه
تحياتي لكي

carol 2002 said...

أشكرك, ولونـها تشابه أسماء .. دى أول مره أكتب فيها مدونه .. و هى تقريبا بتكتب من سنه و يمكن أكثر

karakib said...

:)) عن أي مسكين تتحدثين في قصيدتك؟

F o d o f e o d said...

مش لازم أخرج من الباب ده. أكيد فيه طريقة تانية للخروج مادام ربنا عايزني أخرج لبره

Carol said...

ana karinak ya zawawi :)
hi carol ezayek :)
ana 2olt agy azourek .. asly etla7'bat lama shoft esmek :)
nice blog

carol 2002 said...

da ana el zawawy wel zawawey ana , ya fandem da ana el dobleer , wente el asl, ashkor mororek we tashref sa3atek lel kalame el daye3 ele baktebo ;)

karakib said...

كنتي قد تركت تعليقا في مدونتي
و أجبت عليه
و تركت سؤالا في مدونتك لم تجيبي عليه
برجاء مراعاة أصول الضيافة يعني اعتقد أني ما قولتش كلام عيب في تعليقي علشان ما ترديش عليا !

carol 2002 said...

karakib
يا استاذى الفاضل أعذر جهلى .. فأنا لم يكن لى درايه بكل هذا
هذه أول مره اكتب فيها,ولم أشارك من قبل فى مدونات لكى أعرف أصول الضيافه. أنا بعتذر مره أخرى, بس إيه الموضوع يعنى ( ده إستنصاض ولا إيه ) هو الجمله دى ضريبه على المستجدين أمثالى ((; عن أي مسكين تتحدثين ؟
ماهو أكيد مسكين وإلا ما كنت لأتحدث عنه, لقد سعدةُ بتشريفك

karakib said...

ماهو أكيد مسكين وإلا ما كنت لأتحدث عنه
-----------------
يعني قصدك انه الشخص اللي باتكلم عنه و انا كاتب تدوينة عقارب الساعة لا تعود للخلف مسكين ؟؟ :) يا ريت توضحي
---------------
أهلا بيكي في عالم التدوين السحري رغم أني أشعر بأنك لست جديدة
بما أنك تعرفين أن كارول الأخري تدون منذ أكثر من سنة و ارشيف مدونتها لم يتعد الخمس شهور من بعد و البروفايل فيو كمان
------------------
حصل خير أن شاء الله :)

carol 2002 said...

يعنى إنت سايب الناس دى كلها و جاى تقولى كده ok .. :)))
أولا , أول تعليق منك قولت , ( عن أيى مسكين تتحدثين في قصيدتك؟), فأنا لم أذكر أى مساكين عند الباب الضيق .. ماهو لو كنت شرفتنا بالدخول بدل ماتقف عند الباب كده .. كنت عرفت مين المسكين ;)
-------------------------
اما بالنسبه للتعليق ( لا تعود عقارب الساعة للخلف ) لم أعرف حقيقتا لماذا إنتابنى إحساس بأن (الصغير الاول الساكن بين الضلوع) لم يمت فى بلاد الغربه , و صدى صوته مازال يدوى ولكن دون جدوى و لذالك قولت ( اصرخ يا مَسكين ..ومين هيسمعَك ).. هذا إحساسى و رأىِ
-----------------------
أما بالنسبه( لكارول) الاصل
فهذا أكبر دليل إنى لم يكن عندى درايه بالتدوينات .. و إلا كنتُ لاحظت إنها تدون من خمس شهور , لقد قولتُ تقريباً جوزافاً يعنى .. ولكنى قد قرأتلها عندما لفت نظرى الاسم بالصدفه فى مدونه أحد الاصدقاء ..اما انا فهذه فعلاً أول مره أكتب فيها فى مدونه .. و اعتقد هذا واضح فى إسلوب كتابتى السطحيه..
----------------
دى ماكنتش جمله قولتها أومال لو كنت كتبت شويه كده زى بعضهم .. كنت إتنفييت ;))
لقد سعدةُ بإستنصادك لى
حصل توضيح إن شاء الله ;)

karakib said...

امممممم ماشي ... بالنسبة لموضوع النفي فقد أستصدر جلالة الملك مرسوم ملكي بنفيك الي جزيرة سيشل بالفعل و هي مسألة وقت
و اما عن رأيك في كتابتك أنها سطحيه فمحدش بيحكم علي نفسه ... بتفكريني بواحد ساب لي تعليق بيقول فيه رجاء قراءة تحليلي العميق في مدونتي عن هذا الموضوع :) ما علينا أنا مش مستقصدك بس كان من ضمن اتفاقاتنا في لقاء المدونين الأخير أننا نهتم بالمدونين الجدد و نهتم بأننا نعلق عندهم و نرد علي تعليقات الناس أو عالأقل نحاول

حصل توضيح ان شاء الله

carol 2002 said...

أشكر إهتمامكم بالمدونين الجدد أمثالى .. ويسعدنى تشريفك و إستنصادى ;) حصل توضيح للتوضيح الموضح أعلاه :)))

okletstrythis456 said...

هاتي ايديك ونخرج من الباب سوا مع بعض

carol 2002 said...

أشكرك, بس إستنه لما أجيب المفتاح
;)) و أتفى النور قبل ما نستطيع الخروج

Unknown said...

الابواب كثيره
تحتاج العزم
الاراده

carol 2002 said...

Mohamed
ساعات الارادة بتضعف و العزم بيقل
كلما فقدنا الامل
بعتذر على تأخير ردى عليك
فهذا المجال جديد عليا
:) أهلا بيك

بنت مصرية said...

لازم نجرب هشان نعرف اذا كنا هنقدر ولا لأ و بعدين التجربة مهمة جدا يعني لو انتي حاولتي تدخلي و معرفتيش بمكن أنا بكون عندي طريقة مخنلفة اقدر ادخل بيها مش لازم اعتمد على تجربتك و يمكن أكون ارفع منك :))) أنا بهزر طبعا لكن بجد كل انسان و عنده طريقة

carol 2002 said...

soska

أولا: بعتذر على تأخرى فى الرد

ثانيا: شكرا,على تعليقك بالرغم من إنه أول موضوع كتبته
ولكن إهتمامك به شىء يسعدنى كثيرا
merci :)

ثالثا: أتفق معكى فى الرأى
لا بد ان نعتمد على تجربتنا الشخصيه
ولكن لا مانع ان نتعلم من تجارب الآخرين
إذا كانوا قد توصلوا إلى شىء معين
أو نتيجه مهمه

نورتى مدونتى
شكرا مره أخرى
تحياتى